Taakspel

Doel 

Wat levert het op?

Taakgerichtheid, een positieve sfeer en een vermindering van regel overtredend gedrag in de klas.

 

Inhoud
De invoering van Taakspel verloopt in drie fasen, van ieder ongeveer drie maanden. Bij iedere fase hoort een training en er zijn klassenconsultaties door een gecertificeerde schoolbegeleider.  

  • September: invoeringsfase. Het spel wordt geïntroduceerd bij je leerlingen, met behulp van uitgewerkte introductielessen. Vervolgens wordt het spel drie keer per week gespeeld met een geleidelijk opbouwende speeltijd.
  • Januari: uitbreidingsfase: Taakspel wordt steeds langer en in verschillende onderwijssituaties gespeeld. 
  • Mei: generalisatiefase: je leert hoe je de effecten van Taakspel in stand houdt, ook wanneer Taakspel niet wordt gespeeld. 

 

Voorbereiding

Geen voorbereiding voor de eerste bijeenkomst. Tussen de bijeenkomsten in speel je Taakspel in je groep. 

 

Tijdsinvestering

3 bijeenkomsten in een schooljaar en 6-10 consultaties in de klas van 20 minuten en een nagesprek van 20 minuten na elke consultatie.

 

Doelgroep

  • Geschikt voor iedereen die op zoek is naar manieren om een positieve controle op gedrag te bewerkstelligen.
  • Leerkrachten groep 3 t/m 8  

Later starten of een teamtraining? 

Wil je later in het jaar starten met Taakspel? Of wil je Taakspel invoeren in je team? Dat kan in overleg. Stuur een mail naar Mitzy van Loon, academie@awbr.nl, dan bespreken we of er ruimte is om Taakspel buiten het reguliere aanbod om aan te bieden.